KONTAKT OCH ADRESSUPPGIFTER


Org.nr:                   556876-8674 (Varsamma AB)
Postadress:            Box 56, 941 22 Piteå
Besöksadress:       Durrnäsvägen 16, 941 40 Piteå


Kundtjänst

Telefonnummer:   0500 – 10 10 60

Skador
Telefonnummer:   0500 – 10 10 60

Skada kan även anmälas via Varsam-appen, som finns tillgänglig för nedladdning till iOS och Android där appar finns.
Du kan även trycka i menyn ovan och via ”Skadeservice” här på hemsidan anmälda din skada.


Skadejour och vid skada utomlands
Vid akut skada efter kontorstid och på helger, kontakta vår skadejour på telefonnummer 0500 – 10 10 60.


Tryck här om du är missnöjd med ett skadeärende

1. Vänd dig till den som behandlat ditt ärende

Om du är missnöjd med ersättningsbeslutet, ta alltid först kontakt med den skadereglerare som handlagt ditt ärende. Ofta kanske det handlar om ett missförstånd som går att reda ut eller det kanske har framkommit nya omständigheter som kan påverka bedömningen.

2. Kontakta försäkringsgivarens klagomålsansvarige

Eir Försäkring AB är försäkringsgivare för Svensk Utlandsförsäkring och därför ytterst ansvarig för att beslutet blir korrekt. Om du fortfarande inte är nöjd efter att ha vänt dig till handläggaren finns det också möjlighet att vända dig till Eir´s klagomålsansvarige.
För att så snabbt och effektivt som möjligt kunna hjälpa till med ditt klagomål behöver de få skriftlig information om vad du anser är fel.

De tar tacksamt emot ditt klagomål via adressen klagomal@eirforsakring.se

Klagomålsansvarige kommer att gå igenom ärendet och kontakta dig inom 14 dagar för att informera dig om hur Eir ser på ärendet eller när du kan förvänta dig ett svar. Klagomålsansvarige kommer att meddela dig vilka åtgärder som vidtagits och redogöra för Eirs ställning i klagomålet.

3. Om du fortfarande inte är nöjd

Om du har fått ditt ärende omprövat och ändå inte är nöjd har du även möjlighet att vända dig till nedanstående instanser:

Allmänna Reklamationsnämnden

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) prövar privaträttsliga ärenden och har en särskild avdelning för försäkringsfrågor; de tar dock inte upp frågor om vem som bär skulden vid en trafikolycka. Prövningen hos ARN är kostnadsfri, och vi följer nämndens rekommendationer:

Allmänna Reklamationsnämnden

Besöksadress: Klarabergsgatan 35 Box 174, 101 23 Stockholm

Telefon: 08- 783 17 00

Konsumenternas Försäkringsbyrå

För allmänna upplysningar och vägledning inom försäkringsfrågor kan du även vända dig till Konsumenternas Försäkringsbyrå. Konsumenternas Försäkringsbyrå drivs gemensamt av Konsumentverket, Finansinspektionen och försäkringsbolagen, och har till uppgift att ge kostnadsfria råd till privatpersoner (dvs konsumenter) i olika typer av försäkringsärenden:

Konsumenternas Försäkringsbyrå Box 24215, 104 51 Stockholm

Besöksadress: Karlavägen 108, 115 26 Stockholm

Telefon: 0200-22 58 00

Kommunala konsumentvägledare Du har även möjlighet att vända dig till den kommunala konsumentvägledningen på din hemort för råd och vägledning.

Domstol Är du trots ovanstående fortfarande inte nöjd kan du vända dig till allmän domstol för att få saken slutligt prövad.


Tryck här om du är missnöjd med någonting annat

Du som kund är viktig för oss, och vi tar tacksamt emot synpunkter och klagomål så att vi kan sträva mot att bli ännu bättre. Vi har därför tydliga riktlinjer för hur vi hanterar klagomål, och dessa är framtagna och godkända av bolagets högsta ledning.

När du som är kund hos oss vill framföra klagomål mot Varsamma AB rörande distribution av försäkring ska du kontakta Kenneth Holmgren som är klagomålsansvarig hos oss. Detta gör du genom att skriftligen skriva ner dina synpunkter och skicka dem till oss via e-post eller vanlig post (se instruktioner och kontaktuppgifter nedan). Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt och Varsamma AB kommer att hantera eventuella klagomål med tillbörlig omsorg.

Vi försöker att behandla alla klagomål på ett så effektivt och omsorgsfullt sätt som möjligt. Vår ambition är att besvara alla eventuella klagomål sakligt och korrekt, och anstränger oss alltid för att svaret ska utformas på ett så tydligt sätt som möjligt så att du på ett enkelt sätt ska kunna tillgodogöra dig uppgifterna. Vi besvarar alltid klagomål så skyndsamt som möjligt, och om vi inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar från det att klagomålet kommit in till oss så kontaktar vi dig och förklarar orsaken till detta, samt informerar om när Varsamma AB kan förväntas lämna ett svar.

Om ett slutligt beslut fattas som inte helt och hållet uppfyller dina önskemål innehåller alltid vårt svar en grundlig redogörelse av vår ståndpunkt samt information om vilka möjligheter du har att gå vidare med klagomålet. Om en tvist uppstår mellan dig och Varsamma AB kan denna prövas i sak av svensk allmän domstol. Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna Reklamationsnämnden.

Instruktioner – Bra att tänka på när du skriver ett klagomål:

  • Förklara alltid vem du är och vilken försäkring det gäller, så att vi kan samla in och utreda all relevant bevisning och information som rör klagomålet.

  • Förklara vad som hänt, när det hänt, och varför du anser att vi agerat felaktigt, och

  • ge oss annan information om det du anser är fel som du själv tycker är relevant för sammanhanget.

  • Du kan även berätta för oss om du haft särskilda förväntningar på Varsam Försäkring och vår hantering, som sedan inte infriats. Detta gör du genom att beskriva dessa förväntningar och förklara för oss varifrån du fått dem och vad det var som gjorde att du blev missnöjd.

Du kan skicka in klagomål eller synpunkter via post till:

Varsam Försäkring ”Klagomål” Box 56, 941 22 Piteå

Du kan även kicka in det skriftliga klagomålet via e-post till klagomal@varsamforsakring.se

Om du har några frågor kring hur du skickar in ett klagomål, eller bara vill lämna allmänna synpunkter till oss, tveka inte att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0500 - 10 10 10